Burgerschap 

 

 

Maatschappelijke

 

problemen in de kla

Burgerschap

Recente gebeurtenissen als (complottheorieën over) de coronacrisis, grensoverschrijdend gedrag door BN’ers en de oorlog in Oekraïne zorgen niet alleen voor meer maatschappelijke spanningen, ook in het klaslokaal hebben deze gebeurtenissen hun weerslag. Ook op school leiden verschillende achtergronden, ervaringen en meningen geregeld tot situaties waarin het soms moeilijk is om een constructief gesprek te (blijven) voeren.

Wat is de invloed van conflicten in de wereld en het politieke debat op de sfeer in het klaslokaal? Hoe ga je als leraar om met leerlingen die zich niet (meer) thuis voelen in de samenleving? En hoe geef je een constructief gesprek vorm wanneer jongeren uitspraken doen die afwijken van de waarden en regels van de democratische rechtsstaat? Tijdens de training: ''Burgerschap '' ga je samen met andere onderwijsprofessionals aan de slag met het bespreekbaar maken van gevoelige, actuele, maatschappelijke kwesties. 

Doelgroep

De training is geschikt voor individuele leraren uit zowel PO als VO, maar ook voor leraren in opleiding. De training is niet alleen geschikt voor mentoren en leraren die actuele thema’s vanuit hun vakinhoud bespreken (e.g. burgerschap, maatschappijleer), maar is juist ontwikkeld, zodat deze ook aansluit op leraren die buiten hun vakinhoud met deze vraagstukken in aanraking komen, bijvoorbeeld wanneer leerlingen in het klaslokaal of in de wandelgangen vragen stellen of (extreme) uitspraken doen over complexe maatschappelijke thema’s.

Inhoud 

Tijdens de training deelt de trainer (praktijk)kennis en oefent met de deelnemers aan de hand van relevante casussen. Doel is om de leraren inzicht te geven in de eigen rol als gespreksfacilitator en om hen handvatten te bieden voor het voeren van lastige gesprekken over schurende thema’s. Aan de hand van interactieve werkvormen laat de trainer deelnemers nadenken over hun eigen normatieve bril. Ook maken deelnemers kennis met tools waarmee ze zelf een open en veilige dialoog kunnen faciliteren over maatschappelijk gevoelige thema’s als racisme, homofobie en desinformatie. Hoe kun je omgaan met botsende waarden, bijvoorbeeld wanneer leerlingen uitspraken doen die voor anderen aanstootgevend zijn? Wanneer ben je normerend en wanneer is een open gesprek, hoe lastig het ook is, van groot belang??

In de training oefen je je skills als procesbegeleider: ook zonder voorbereiding of inhoudelijke kennis van het onderwerp kunnen alle docenten de angel uit een pijnlijke situatie halen en een gesprek over maatschappelijk gevoelige thematiek met een leerling en tussen leerlingen faciliteren. Na afloop van de training krijgen de deelnemers een fysiek exemplaar van de methodiekbeschrijving ‘Dialoog als burgerschapsinstrument’ mee naar huis als naslagwerk.

Datum, tijden en locatie 

  • Dinsdag 7 november 2024 van 13:30-16:30 uur => Er zijn nog plekken beschikbaar, inschrijven is mogelijk via de onderstaande tabel. 

De training wordt (o.v.) verzorgd op het SARO Stafbureau. Het Stafbureau is te vinden op onderstaand adres:

  • Het Brouwershuys, tweede verdieping
  • Linker Rottekade 292
  • 3034 CV Rotterdam

Onderwerpen 

Onderwerpen die aan bod komen tijdens de training zijn onder andere:  

  • Het onderzoeken van je eigen normatieve bril => Aan de hand van de normatieve-bril oefening onderzoeken deelnemers welke persoonlijke ervaringen (binnen en buiten het klaslokaal) de eigen mening over (polariserende) thema’s hebben gevormd.
  • Gesprekken over de vrije samenleving naar aanleiding van recente gebeurtenissen. => Dit onderdeel focust op het Inzicht in, en omgaan met achtergronden en extreme opvattingen van leerlingen. Waar botst het in de klas? Hoe ga je om met de informatie die leerlingen zelf (bijvoorbeeld via internet) vergaren?
  • Tips & tricks voor constructieve gesprekken in de klas => Hoe stimuleer je zelfkritisch denken door leerlingen open te bevragen en een kritische spiegel voor te houden? Hoe kunnen leerlingen de dialoog met elkaar voeren?
  • Je rol als procesbegeleider naast die van kennisoverdrager => Bij dit onderdeel oefenen de deelnemers met praktische oefeningen aan de hand van bewezen gespreks- en dialoogmethoden. Wanneer stel je een grens, en hoe houd je het gesprek open?

Kosten

€ 299,00 per persoon

Voorwaarden

Deze cursus gaat door bij 5 deelnemers of meer. Je kan je tot 21 dagen van te voren afmelden, anders worden de kosten alsnog in rekening gebracht. Graag willen we je vragen om met jouw leidinggevende te bespreken dat hij/zij akkoord gaat dat je op de bovenstaande datum de training bijwoont. 

Kies jouw cursusdatum en meld je aan